1.3.10

Proeverij: Heimann, Bussay en Kerkaborum

Proeverij bij Bortársaság
De wijnhandel Bortársaság werd in 1993 opgericht onder de naam Budapest Wine Society. Sinds 2005 bestaat Bortársaság uit tien wijnwinkels, waarvan zes in Budapest. Ze horen bij de beste van het land. Het gevarieerde assortiment is van een hoog niveau. Veel topwijnmakers verkopen hun wijn uitsluitend via dit kanaal (of via hun eigen kelder).  Bortársaság organiseert ook vaak klasse wijnproeverijen. Op 4 februari 2010 werd aan de voet van de Burcht in Budapest een proeverij gehouden met als thema: Heimann-Bussay-Kerkaborum. De wijnmakers waren aanwezig om de wijnen in te schenken en vragen te beantwoorden.


Bussay
Dr. László Bussay is sinds 1988 wijnmaker in Balatonmelléke. Hij verbouwt bijna uitsluitend witte druiven: olaszrizling (Welschriesling), riesling, szürkebarát (pinot gris), sárga muskotály (muscat lunel) en de rest tramini (gewürztraminer). Sinds 2006 heeft hij ook wat pinot noir. De opbrengst is 1 - 1,5 kg per stok. Gisting vindt plaats op eikenhouten vaten van 1000 - 1200 liter. Bussay bottelt ieder jaar rond eind mei. Hij maakt geen gebruik van stam-gistcellen en hij stuurt de gisting niet. Zijn wijnen zouden geconcentreerd zijn, een stevige body en mooie zuren hebben.


Bussay - Szürkebarát 2007
Szürkebarát is de Hongaarse benaming voor pinot gris. De druif voelt zich vooral thuis op vulkanische grond. In Hongarije wordt de mooiste szürkebarát gemaakt door Bussay, Figula en Szent Orbán Pince. Ze zijn allen te vinden rondom het Balatonmeer.
De druiven van deze szürkebarát werden geoogst toen hun suikergehalte "zeer hoog" was. Een volle wijn met in de neus mineralen, vanille en wat valeriaan. 
De wijn heeft een zoete aandronk, met een uitloop naar mineralen, verfijnde bitters en superveel citrus in de afdronk. 
Ik vond de wijn wat speels, verfijnd, ondanks de stevige zuren in de afdronk. Mijnheer H, die meeproefde, vond de wijn niet heel geconcentreerd, wel elegant. Op een schaal van 1 tot 10 kwamen we tot een 7.

Bussay - Rajnai Rizling 2008
Een van de mooiste wijnen van de avond, deze riesling uit 2008.
Een mooie neus van mineralen, vuursteen, bloemetjes, petrol. In de smaak een wat dunne aanzet, met in het midden mooie mineralen en stevige zuren, en een lange afdronk met zachte bitters en mooie zuren. Ik vond hem niet helemaal in balans, wat scherp en redelijk hoog in zijn alcohol. Toch goed voor een dikke 7.

Bussay - Tramini 2008 
Ook bekend als Gewürztraminer. Bussay zei het ook al: "Deze wijn bevat een uitzonderlijk hoog gehalte aan restsuikers." Een zoete wijn, met botrytisachtige tonen. Naar mijn mening had hij in de smaak te weinig body en te weinig zuren. Het fruit was ook wat zoek. Daarnaast wel wat mineralen in het midden, met een beetje citrus, maar verder toch te dun, en vooral te zoet. Ik gaf de wijn een 6. Mijnheer H was het niet met me eens: de wijn zou met een mooie kaas heerlijk zijn. Van hem kreeg deze tramini een 7.



Kerkaborum
We vroegen László Sz. Kis (hiernaast met László Bussay te zien) wat de naam Kerkaborum betekende. Het is immers geen Hongaars woord. "Kerkaborum slaat gewoon nergens op", luidde het antwoord. "Het is een fantasiewoord". 
Met Kerkaborum had ik me nooit zo beziggehouden. De buitenaards klinkende naam riep associaties op met een eigenaardig wijnetiket en met de staf van Sinterklaas. In 2004 begonnen de vrienden Heimann, Bussay en László Sz. Kis gezamelijk een wijndomein en noemden het Kerkaborum. Ze haalden stokken van de furmint- en hárslevelűdruif uit Tokaj naar Zala. De heren wilden weten of er in de buurt van het Balaton ook mooie wijn van te maken zou zijn.


Kerkaborum - Furmint 2008
Ik ben geen liefhebber van de droge furmint, laat ik daarmee beginnen. De oxi-smaak van het ras kan me niet bekoren. Omdat ik een paar jaar geleden bij een blinde proeverij aangenaam verrast was door de Mandolás Furmint van Oremus uit Tokaj, geef ik niet op: ik zal de furmint van tijd tot tijd blijven proeven.
De druif is uitermatige gelukkig op mineralige grond. Dat de mooiste furmint uit Tokaj en Somló komt, is dus geen verrassing. De furmint is trouwens de belangrijkste druif in de botrytiswijn Tokaji Aszú.
Terug naar de Furmint van Kerkaborum. Een aroma van mineralen, kweepeer, een exotische fruitgeur. En daar hield het, wat mij betreft, mee op. Ik proefde een dunne wijn, fruit en mineralen ontbraken. Zeer in de verte trof ik een spoor van bitters en citrus aan, en dat was het. Geen mooie wijn, wat mij betreft. 
Ligt het aan mij? Jammer genoeg vind ik op het web weinig informatie die ik naast mijn eigen proefnotities kan zetten. 
Eén gevonden proefnotitie heeft het over citrusachtige zuren, een smalle en korte afdronk, en geeft de wijn 6 punten op een schaal van 10.

Kerkaborum - Hárslevelű 2008
De hárslevelű is een typisch Hongaarse druif, die over het algemeen wijnen geeft met tonen van lindebloesem, lindehoning, kruidnagel en kastanje. De druif gedijt vooral uitstekend op vulkanische grond. In het Duits is hij bekend als Lindenblättriger.
Ook deze wijn van Kerkaborum kon me niet bekoren. 
Een aroma van honing, mineralen en kruidnagel. Maar in de smaak ook een dunne wijn, met in de verte wat bittertjes en mineralen. "Niet mijn wijn", noteerde ik.
Mijnheer H was het hier niet mee eens. Heerlijk vond hij dit kostelijke vocht! Hij roemde het evenwicht van de mineralige wijn en de mooie zuren.


Heimann
Mijnheer Zoltán Heimann is een grappige man om te zien. Hij heeft een mooie witte baard, een blozend rond gezicht en een verrassend mooie stem. Hij is ook nog eens erg vriendelijk en goedgehumeurd.
Het wijndomein van hem en zijn vrouw Ágnes is in Szekszárd gelegen. Een sympathiek wijngebied, waar mooie, kruidige rode wijnen gemaakt worden. In de wijngaarden van het echtpaar Heimann vind je kadarka en kékfrankos, beide typisch voor Szekszárd. Daarnaast cabernet franc, merlot, pinot en syrah. Bijzonder is dat ze zich ook bezighouden met het telen van viognier, tannat en de Italiaanse sagrantino.

Heimann - Viognier 2007
Mooie Viognier kan me enorm bekoren. Deze niet zo.
Aroma's van jasmijn, perzik, mint. Iets romigs in de smaak, een botertje, in de afdronk een licht bittertje. Jammer genoeg valt deze Viognier wat dun uit, ik ben er niet enthousiast over.

Heimann - Fuchsli 2008
Dit is een Siller-wijn (spreek uit als "Schiller"-wijn). De wijn is roder dan een rosé, en lichter dan een rode wijn. Dit is te danken aan de korte gisting, die niet langer dan 24-48 uur duurt. Vroeger werd dit type wijn vooral van de kadarkadruif gemaakt, tegenwoordig ook van andere rode druiven.
Deze Fuchsli is gemaakt van kékfrankos, kadarka, cabernet franc en merlot, in een mij onbekende verhouding. Een aardig wijntje, middelmatige body, een roserode kleur, een aroma van frambozen en zachtzoete bittertjes in de smaak.

 

Heimann - Cabernet Franc 2007
Ik hou van de soepelzachte textuur van de cabernet franc. Wat een geluk dat we na afloop drie flessen geproefde wijn cadeau kregen van Bortársaság, waaronder deze CF.
Een dikdonkerrode, nauwelijks transparante, mooie bloedrode kleur. 
Een heel palet van geuren passeerde de revue: een enorme sensatie van bessen, frambozen; daarnaast rozemarijn, tijm, dille, kaneel, eucalyptus. 
En dan de smaken! Mijnheer H en ik proefden koekkruiden, kaneel, exotische specerijen, mint, chocolade en een intense smaak van frambozen en bessen. Fraaie zuren in de afdronk. De wijn is mooi rond met toch nog een ietsiepietsie hoekigheid. Een heerlijke wijn! Wel wat hoog in zijn alcohol, en nog een beetje te jong. Ik vond hem zeker een 8 waard.


Heimann - Cervaes 2006
2006 was ook in Szekszárd een topjaar. Deze Cervaes is een cuvée van kékfrankos, cabernet franc, merlot en kadarka. De wijn heeft voor een deel op grote houten vaten gelegen en voor een deel gedurende 14 maanden op barriques.
Een zwoele neus, met kruiden, frambozen en pruimen. In de smaak kersen, wat bessen, salmiak, mint en een hint van room. Een wijn in balans, met mooie, zachte zuren, middelmatige body. Gedoseerd gebruik van eikenhout. Goed voor een 7,5.

Wat kregen we van Bortársaság mee als cadeautjes?
Allebei een fles Bussay Rajnai Rizling, een Heimann Cabernet Franc en een fles Kerkaborum Furmint. Alleen de laatste is nog over ...en dat zal voorlopig nog wel zo blijven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten