2.2.15

Winterslaap: wat doen de wijnboeren?

Foto: photofacts.nl














Langzaamaan begin ik wakker te worden uit mijn winterslaap. Ik ben weer gestart met bloggen, al gaat dat nog wat moeizaam. Zouden de Hongaarse wijnboeren dat ook hebben, dat idee van: "de oogst is gedaan, het is winter, laat me nu maar even"? Vast niet. Ik weet wel zeker van niet. Het werk bij de wijnboer gaat gewoon door in de winter, al ziet het er anders uit dan in de andere seizoenen.
Het Hongaarse online wine magazine Borászportál vroeg afgelopen week aan twee bekende wijnmakers uit Tokaj wat zij doen na de oogst. Lekker niksen misschien? István Szepsy junior en István Balassa uit Mád hielpen ons uit de droom in een niet al te diepgaand artikel.

István Szepsy jr.
Foto: bor.mandiner.hu













De zoon van István Szepsy sr. heeft zijn eigen wijnhuis, Szent Tamás. Daarnaast werkt hij nog veel op het domein van zijn vader. Uitrusten na de oogst zit er voor deze wijnmaker niet in. De gebruikelijke werkzaamheden in de kelder gaan immers gewoon door. Zo wordt in januari de Mád genaamde wijn gebotteld. 
In het nieuwe jaar komt ook het werk in de wijngaard weer op gang. De nieuwe aanplant wordt in kaart gebracht en op de braakliggende terreinen wordt het struikgewas gerooid. Beschadigingen in de wijngaard worden verholpen. Druivenstokken worden gesnoeid en in orde gemaakt voor het komende groeiseizoen.
De winter is voor Szepsy dé periode om zijn binnen- en buitenlandse contacten te bezoeken. Daarnaast houdt het wijnhuis proeverijen door het hele land.

István Balassa













Ook István Balassa leunt niet achterover na de oogst, die soms pas eind oktober plaatsvindt. In de wijnkelder wordt de gisting van de pasgeoogste druiven in de gaten gehouden. De aszúk en szamorodni-wijnen worden gebotteld.
Vanwege de feestdagen heeft Balassa het superdruk in de maand december. De flessen moeten worden geëtiketteerd en vervolgens vervoerd naar de wijnhandelaren. 
In de wijngaard worden de druivenstokken gesnoeid tussen januari en eind maart. 
Net als Szepsy houdt ook Balassa in deze periode wijnproeverijen in heel Hongarije.

Blog
En wat gaat hongaarse-wijnen.blogspot.com deze winter doen?
Tijdens mijn winterslaap heb ik flink wat ideeën bij elkaar gedroomd. Het uitdiepen van thematische onderwerpen lijkt me wel wat. Druif van de maand? Regio van de maand misschien? Een paar reisverslagen zijn in de maak. En later dit jaar wil ik graag een bezoek brengen aan wat wijngebieden ten zuiden van Budapest. En verder natuurlijk: proeven, proeven, proeven.

(Het originele artikel van Borászportál vind je hier.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten