24.4.15

Pannonhalmi Apátsági Pincészet - Pinot Noir 2013

Foto: www.keneditravel.com

















Anderhalf jaar geleden proefde ik bij Pannonhalmi Apátsági Pincészet hun Pinot Noir 2011, een mooie, uitgebalanceeerde wijn. De Pinot Noir 2013 van hetzelfde wijnhuis doet niet onder voor zijn voorganger, getuige onderstaande proefnotities.

Proefnotities


In de neus veel donker fruit, kruiden, cacao en (ondanks de jeugdigheid van de wijn) bosgrond en paddenstoelen.
In de smaak een mondvol donker fruit, vooral kersen, verder walnoot, kruiden en bittere chocolade. Ik proef ook aardig wat houttonen, maar die zijn goed ingebed.
De afdronk is gemiddeld. Een ronde, volle wijn, waarin de zuren niet de overhand hebben en eerder zacht zijn. Deze pinot noir is zeker niet in een Bourgondische stijl gemaakt, hij is stoerder dan dat.
Een mooie wijn dus, de Pinot Noir 2013 van Pannonhalmi Apátsági Pincészet.
Maar is er dan echt niets op aan te merken? De vraag stellen is hem beantwoorden, zei de Italiaanse dichter Salvatore Quasimodo al. Althans, volgens Gerrit Komrij.
Ik vind het alcoholgebruik aan de hoge kant. 14,5%. Wat op zich niet erg hoeft te zijn, maar de wijn brandt engiszins in mijn keel.
Ik zou nog een paar maanden wachten met het drinken van deze knapperd, daar wordt-ie vast nog mooier van.

Tot slot
Tja ... wat zal ik eromheen draaien. Mijn notities zeggen ietwat onprofessioneel: "Allemachtig, wat een lekkere wijn!"
In Nederland kun je hem kopen bij Delleman Wine Import.
In Belgie is hij verkrijgbaar bij Global Wineries.
Een aantal andere leveranciers verkopen deze wijn ook, maar het is onduidelijk om welk jaartal het dan gaat.
Ik kocht hem voor circa 4500 forint / 13,60 euro in de supermarkt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten