16.4.15

Proeverij: Tokaj Grand (slot)

Sfeerbeeld met een knipoog
Hier was het nog rustig.


















Ik kijk mijn ogen dikwijls uit op Hongaarse wijnproeverijen. Veel vrouwen dossen zich exuberant uit. Ze dribbelen op stiletto's door de zalen, dragen wijduitwaaierende galajurken of minirokken met glittertopjes. Vaak denk ik dan dat ik op een filmpremière beland ben. Totdat ik bepaalde mannen in het oog krijg. Zij doen minder hun best en verschijnen in spijkerbroek en houthakkershemd. Voor hen is dat genoeg. Zij zijn namelijk van zichzelf al interessant, waardoor ze lange, boeiende, echt unieke gesprekken kunnen voeren bij de wijnmakers. En de rijen achter hen alsmaar langer en langer worden. Zodat het soms enorm dringen is bij de proeftafels.

Waarbij we zijn terechtgekomen bij iets wat mensen kijken heet. Het is een leuke kant van proeverijen als de Tokaj Grand. Minder leuk is echter de grootsheid van zo'n evenement. 70 wijnmakers die gemiddeld drie wijnen serveren. Je moet dus keuzes maken, je kunt niet alles proeven. Voor mij was dat het enige bezwaar aan de Tokaj Grand-proeverij: het gevoel veel gemist te hebben.

Teleurgesteld
Ik moest het dus doen met een beperkt aantal wijnen. Eerlijk gezegd vielen sommige geproefde wijnen tegen: te dun, te zuur, te weinig zuren, te weinig inhoud, onaangenaam oxidatief. Lag dat aan mij? Nee. Terugkijkend in mijn notities zie ik dat dat vooral sloeg op de geschonken furmints uit 2013. Die waren gewoon nog te jong. Veel medebezoekers klaagden bij Furmint Február 2015 al over te jonge wijnen. Over dagenlang pijnlijk tandvlees. Niet vanwege verkeerd tandpastagebruik, maar vanwege de harde zuren. Ook ik had daar toen last van. Mijn indruk is dat een aantal wijnen op de Tokaj Grand eveneens door hun jeugdigheid niet tot hun recht kwamen. Uiteraard gold dat niet voor alle wijnen. De mooiste heb ik hieronder beknopt beschreven.

Favorieten
Hétszőlő - Furmint Selection 2012
In de neus citrus, tropisch fruit en wat mineraliteit.
In de smaak groene appel, tropische vruchten, citrus en peren.
Body is gemiddeld. Olieachtig in de mond. De wijn heeft een lekker zuurtje. De afdronk is langer dan gemiddeld.
Geen topwijn, maar zeker niet slecht.

Erzsébet Pince - Birtok Furmint 2012

Een mooie wijn die komt van druiven uit verschillende wijngaarden van het domein ("Birtok"), waaronder de Zafír en de Király.
Een lichte oxytoon in de smaak die mij een ietsiepietsie stoort. Verder kweepeer en een toets van honing. Een elegante wijn met mooie zuren.

Erzsébet Pince - Zafír 2012
Een cuvée van 50% furmint en 50% hárslevelű, afkomstig uit de wijngaard met de naam Zafír.
Zeer mineralig. Aanzienlijk minder fruit dan hun bovenstaande furmint. Ik proef een subtiel zoetje van golden delicious. Middelmatige body. Een mooi glas wijn met fraaie zuren.

Gizella - Szil-völgy Hárslevelű - Furmint Cuvée 2013
Foto: www.gaultmillau.hu











De verhouding in deze cuvée is ook 50% furmint en 50% hárslevelű.
Bedwelmende geuren in het glas. Veldbloemen, peer, appel en mineralen.
Goede balans. Een pietsie restsuikers in de smaak met subtiele zuren. Mineralen, appel en honing. Lange afdronk. Een volle, geconcentreerde wijn. Voor mij de favoriet van de proeverij.

Oremus - Mandolás Furmint 2012 
Een mineralige neus. In de smaak mineraliteit, perzik en wat geconfijte vruchten. Geen wijn die overloopt van het fruit, de mineraliteit overheerst. Een goede, middenklasse wijn. Pittig met mooie zuren. De 13,5% alcohol vind ik iets te veel voor deze wijn.

Aszú
Bijzonder vond ik de sfeervolle Aszú-zaal, waar je tegen betaling zelfstandig en in grote stilte zelfgekozen aszú-wijnen kon proeven die door een sommelier werden geschonken. Een heerlijke plek buiten het drukke wijngedruis.

Hier proefde ik twee wijnen, die de aardbol weliswaar niet op zijn grondvesten deden schudden, maar toch zeker niet slecht waren:

Royal Tokaji - Tokaji Aszú 6 puttonyos "Nyulászó" 2008Een cuvée van furmint en hárslevelű, in welke verhouding is onbekend.
Veel honing in de smaak, sinaasappelschil, walnoot, tabak en vanille.
161 g/l restsuikers. Een beetje meer zuren zou hem niet misstaan.

Sauska - Tokaji Aszú 6 puttonyos 2003
In de smaak kweeperen, abrikozen, karamel en wat hout. Ik bespeur ook een oxitoontje.
Ook deze wijn heeft naar mijn smaak een pietsie te weinig zuren, waardoor hij ietwat log overkomt.

Tot slot
Een karige oogst aan goede, droge wijnen, ik geef het toe. Maar dat kan, behalve de jeugdigheid van de wijnen, ook met mijn keuze te maken hebben. Ik wilde deze keer eens geen Szepsy, Demeter of Orosz Gábor proeven. Het heeft me ook iets opgeleverd. Hárslevelű heeft mijn interesse gewekt. Daar ga ik de komende tijd beslist meer van proeven.

2 opmerkingen:

  1. Mooi verslag! Je pakt me als lezer meteen met die mooie eerste alinea. Groeten uit Brabant, Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, Peter! Dank je wel. Hartelijke groet, Kati

    BeantwoordenVerwijderen