12.2.16

Furmint Február: de Grote Proeverij



De Grote Furmintproeverij in Slot Vajdahunyad. Ik was eerst niet van plan om te gaan. De kaartjes zijn duur en de drukte is immens. Ook mijn pijnlijke tandvlees van de wijnen uit 2014 was ik niet vergeten. (Wat me eraan doet denken, dat ik binnenkort eens aandacht moet besteden aan dat rampzalige wijnjaar.)
Goed. Er viel een persuitnodiging in mijn mailbox, wat betekende dat ik mocht proeven vóór de mensenmassa arriveerde. Daarmee was de keuze snel gemaakt, ik ging toch. En ik ben blij dat ik geweest ben. Het was rustig, er was ruim tijd om met de wijnmakers te praten en de meeste wijnen deden geen pijn.

Enorme keuze
Ik schreef er al eerder over: de keuze is op dergelijke evenementen enorm. Frustrerend is, dat je niet alle wijnmakers kunt spreken en niet alle wijnen kunt proeven. Ik realiseer me dat ik Somló ook niet genoeg aandacht heb gegeven. De wijnen die ik proefde kwamen vooral uit Tokaj, een aantal bekend, sommige onbekend voor mij. 

Saai
Iemand schreef eens dat proefnotities saai zijn om te lezen. Dat heb ik in mijn oren geknoopt. Geen uitgebreide beschrijvingen dus. Ik heb zeven wijnen uitgekozen die om de een of andere reden de meeste indruk hebben gemaakt.

Garamvári Furmint Brut Pezsgő (Tokaj)
Fijn om met deze mousserende wijn te beginnen! De basiswijn is gemaakt door wijnhuis Puklus uit Tokaj, de bubbels zijn gemaakt bij Garamvári in Budafok. Citrustonen, grapefruit in de smaak, mooie zuren.

Orosz Gábor Primőr 2015 (Tokaj)
De naam zegt het al: een jonkie uit het jaar 2015. Een fruitige, lichtvoetige wijn die niet zoveel om het lijf heeft, maar dat is ook niet de bedoeling bij dit soort wijnen.

Béres Birtok Furmint 2014 (Tokaj)

Een reductief gemaakt fruitig zomerwijntje met mooie zuurtjes. Yummie uit een bereslecht wijnjaar.

Béres Lőcse Furmint 2011 (Tokaj)
Mijn favoriet van de proeverij. Deze wijn komt van oude en nieuwe wijnstokken en heeft zes maanden hout gehad.
Intense geuren van fruit, kruiden, mineralen en een pietsie hout. De wijn werd iets te koud geserveerd, maar allemachtig wat een heerlijk glas! Drop, mineralen in de smaak. Veel inhoud, vol, krachtig, mooie zuren. Je kunt er bijna op kauwen. Wonderbaarlijk genoeg stoort het hoge alcoholgehalte van 15% niet.

Zsirai Furmint 2013 (Tokaj)
Een furmint van een jong, nog redelijk onbekend wijnhuis uit Mád.
Een niet al te ingewikkelde wijn uit een uitstekend wijnjaar. Een fruitige smaak met citrus en sinaasappelschil, mineralen en goede zuren. Het fruit en de zuren lijken wel een beetje in onbalans te zijn.

Barta Furmint 2012 (Tokaj)
In de geuren rook, vuursteen en mineralen. In de smaak ook veel mineralen, en hoge zuren. Body is een tikkeltje minder dan gemiddeld. De wijn heeft wat tijd nodig, hij is aanvankelijk wat gesloten. Een heerlijk glas dat het als eetwijn uitstekend doet.

Holdvölgy Furmint 2013 (Tokaj)

Een superzachte mineralige wijn met mooie zuren en een iets meer dan gemiddelde body.

Foto's







Geen opmerkingen:

Een reactie posten