3.2.16

Wassmann - biodynamische Kékfrankos 2012 uit Villány (deel 2)

Soms zijn de wijnen die ik koop een speelbal van het lot. Ik was in 2014 niet echt op zoek naar een wijn van Wassmann, ik kende het wijnhuis ook amper. De verkoper bij wijnhandel Terminal Market was echter erg enthousiast over de Wassmann Kékfrankos uit 2011. Toch wilde ik een andere wijn, maar de man drong nogal aan. Later, toen ik allang verkocht was, vond ik de 2012 bij Dropshop. Wat heet, vanavond ga ik naar een proeverij in wijnbar Etap, waar ik hoera, onder meer drie wijnen van het biodynamische wijnhuis ga proeven.
Om kort te zijn: de Kékfrankos van Wassmann is geweldig. Waarom ik dat vind? Dat lees je hieronder. Ik proefde samen met Mijnheer H.

Proefnotities


De aardse geuren voeren de boventoon in deze wijn. We ruiken verder ook kruiden, bramen en kaneel.
In de smaak vormt fruit de hoofdmoot: zwart fruit, vooral zwarte bes, maar ook bramen en kersen. Verder proeven we een hele trits aan zoete kruiden.
Dit is een mondvol wijn. De afdronk is lang. Het hout is mooi ingebed en ook de zuren zijn goed. Mijnheer H vindt ze een tikje aan de hoge kant.
Evenwichtig, elegant. 13% alcohol. Wat een verademing, vergeleken bij de blockbusters die we soms uit Villány proeven! Mogen we hier een paar dozen van?

Wat anderen vinden
Het Duitse wijnblad Vinum verkoos in 2014 de Kékfrankos 2011 van Wassmann tot de beste kékfrankos uit Hongarije. De Beschaafde Alcoholist (A Művelt Alkoholista) kan er ook niet over uit. Hij noemt deze wijn (uit 2011 en 2012) een Grote Kékfrankos en Wassmann een veelbelovend wijnhuis. Ik kan me alleen maar aansluiten bij deze deskundigen.

Tot slot
De Kékfrankos van Wassmann is een topper! Maar dat wist je natuurlijk al.
De prijs is ongeveer 5.000 forint bij Terminal Market, Terroir Club en Dropshop. Dat is rond de 16,- euro. Wat niet goedkoop is, maar als je mijn vorige artikel hebt gelezen, begrijp je waarom dat is. Voor mij is deze wijn zijn prijs meer dan waard.
* Nadat dit artikel geplaatst was, liet Susann Hanauer me weten dat ze een webshop hebben en ook aan Nederland  leveren. Meer info vind je hier.

2 opmerkingen:

  1. Hoeveel jaren houtopvoeding? Die van 2012 kan opgelegd worden tot...?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nanno, de wijn heeft 14 maanden houtopvoeding gehad. Die van 2012 zou ik nog maximaal een jaar opleggen, maar liever nu drinken.

    BeantwoordenVerwijderen